Ondernemersorganisatie EVO pleitte al tijden voor deze beslissing. "Het zou
ondernemers ontzettend veel geld kosten om deze nutteloze regel toe te
passen", aldus een woordvoerder. Volgens de EVO scheelt het 200 miljoen euro
aan inbouwkosten en nog eens 150 miljoen euro jaarlijks aan onderhoud.
De tachograaf is verplicht voor commercieel goederenvervoer, om te voorkomen
dat chauffeurs te lang achter elkaar rijden. Het ministerie heeft nu een
aantal mazen in de Europese regels gevonden waardoor de bestelbusjes niet
aan dezelfde regels hoeven te voldoen als de grote vervoerders.
Bestelwagens (eventueel met aanhanger) komen alleen in aanmerking voor
vrijstelling van de tachograaf als de wagen minder dan 7,5 ton weegt. Ook
moet de bestuurder een andere taak hebben dan bestuurder. Daarnaast mag in
de wagen alleen materiaal vervoerd worden dat voor eigen gebruik is bedoeld.
"Dankzij deze aanpassing hoeven bouwvakkers die met hun busje van en naar de
werkplaats rijden geen grote hoeveelheden geld uit te geven voor een
tachograaf", aldus de zegsman van EVO.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl